*یارب نظر تو برنگردد ** از صبرتان ممنون ** پیشنهاد این است که از فیلم مستند عشق محیط بانان دیدن فرمایید* * اصل پنجاهم قانون اساسی حفظ محیط زیست وظیفه عمومی است*** لطفا برای دسترسی به وبلاگ اصلی روی لوگوی زیر لکیک کنید ازثبت انتقادات و پیشنهادتان درقسمت نظرات ممنونم***marquee

محیط زیست ماندگار

لوگوی محیـــط زیـســــــــــــت مــــانــــدگــار (آپلود , آپلود عكس , آپلود سنتر , آپلود فايل , آپلود دائمي فواید خیار
درباره وبلاگ

ماموراجرایی (محیط بان )اداره کل محیط زیست استان مازندران و اهل خواف خراسان رضوی می باشم وبی که درخدمتیم برای ارتقاء استفاده بهینه از طبیعت و بیان بعضی از ایده های مورد قبولم می باشد
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان محیط بان خوافی و آدرس khafi-mohitban.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 64
بازدید کل : 27664
تعداد مطالب : 103
تعداد نظرات : 32
تعداد آنلاین : 1


ابزار نظرسنجی

href="http://tikbook.ir" target="_blank">خانه کتاب ایران - دانلود رایگان کتاب الکترونیکی,صوتی و موبایل خطاطي نستعليق آنلاين
محیط بان خوافی
موضوعات محیط زیست و خبری و سایر مطالب
جمعه 14 / 4 / 1391برچسب:, :: 9:4 ::  نويسنده : بزمی رودی       

 

باغچه

 
فواید و خواص خیار
 

 

 

خیار گیاهی است علفی و یکساله دارای ساقه خزنده وپوشیده از خارهای نازک و خشن است . برگهای آن بزرگ و دارای زاویه و دندانه دار است . گلهای آن زرد رنگ که به دو صورت نر و ماده روی یک پایه قرار دارند میوه آن سبز رنگ و بسته به نوع و نژادهای مختلف ممکن است کوچک و یا دراز باشد .
این گیاهی استوائی در همه ی قسمتهای جهان در دسترس است.خیار ، دارای بوته بوده و از خانواده خربزه ، کدو سبز و دیگر کدو مسما ها ست. میوه آن استوانه ای شکل با طولی تقریباً در حدود 15 تا 23 سانتیمتر است. پوست خیار معمولا سبز و درون میوه از سبز کم رنگ تا سفید متغیر است.
در برخی از فرهنگها خیار بیشتر برای تهیه خیار شور مورد استفاده قرار می گیرد اما باید توجه داشت که در این صورت بیشتر مواد غذائی آن از دست می رود .
برای بسیاری از ما خیار تنها یک گونه صیفی یا میوه خوشمزه است که از آن در میهمانی ها در کنار سایر میوه ها استفاده می کنیم و شاید تا به امروز خیلی به خواص و توانایی این گیاه سبز رنگ دقت نکرده بودیم. این میوه دارای مقادیر زیادی ویتامین ث است که می تواند در نقش چربی سوز به کار رود.
تعداد زیادی از مردم ازمزایای سلامتی خیار بی اندازه بی اطلاع هستند وتا حد امکان در هرکجا از خوردن خیار اجتناب می کنند. خیار تازه مزه شیرین و مطلوبی برای برخی رفع تشنگی و خواص خنک کنندگی دارد. خیارزمانی که سرخ شود یا با غذا به صورت کباب شده استفاده شود به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند.

 

خواص مفید خیار برای بدن :
1. دارای ویتامینهایی است که روزانه ما بدن نیازداریم. مانند ویتامینهای ب یک ، دو، سه، پنج، شش، اسید فولیک، ویتامین سی، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر و پتاسیم و روی
2.خیار مقدار مؤثری یعنی درحدود 96% آب مقطر طبیعی دارد که آن را برتر از آب معمولی می سازد. 3.پوست آن حاوی درصد بالایی از ویتامین A است و همچنین نباید ، پوست خیار موقع خوردن کنده شود.
4.خیار حاوی موادمعدنی قلیایی ومنبع غنی ویتامین C . آنتی اکسیدانA ، فولات ، منگنز ، مولیبندوم ، پتاسیم ، سیلیکا ، سولفور ومیزان کمی ویتامین B کمپلکس ، سدیم ، کلسیم ، فسفر و کلر است.
5.تاکنون دیده اید افرادی که همیشه برشهای خیار را برای چشمانشان استفاده می کنند.کافئیک اسید دراین نوع سبزی (خیار) از ذخیره آب اضافی جلوگیری می کند و زمانی که به صورت موضعی به کار می رود به کاهش پف و ورم چشمها کمک می کند.
6. اسیدیته : قلیائی بودن مواد کانی موجود در آب خیار با خنثی کردن اسیدیته به طور مؤثری کمک به تنظیم PH خون دربدن می کند. عصاره خیار همچنین زخم معده واثنی عشر را درمان می کند.
7. فشار خون : مانند کرفس این نوشیدنی بی رنگ (عصاره خیار) به فشار خون منظم کمک می کند زیرا موادمعدنی و مقدار ناچیزی سدیم دارد.
8. ساخت بافت پیوندی :منبع عالی سیلیس موجود در خیار به ساخت مناسب بافت پیوندی در بدن ما مانند استخوانها ، ماهیچه ها ، غضروف ، رباطها و زردپی ها کمک می کند.
9. خنک کننده: درخلال هوای گرم وخشک یک لیوان عصاره خیار با عصاره کرفس مخلوط کرده وبنوشید که این نوشیدنی به طور شگفت انگیزی به دمای مناسب بدن کمک می کند.
10 .ادرارآور : عصاره خیار ادرار آور است ، در خلال ادرار کردن به حذف مواد زائد کمک می کند. خوردن خیار به حل سنگهای کلیه نیز کمک می کند.
11. برای کاهش تب :عصاره خیار با ویژگی تنظیم درجه حرارت منظم بدن و نوشیدن آن در زمانی که تب دارید دمای بدن را متناسب می سازد.
12. رفع تورم : چینیها فکر می کنند که خیار در بیماری رماتیسم بسیار سرداست و مناسب نیست. اما حالا می دانیم که خیار می تواند بر ضد اسید اوریک که باعث تورم در مفاصل می شود نیز چاره ای کند.وقتی که خیار خورده می شود کار پاکسازی خود را روی مفاصل شروع می کند و همانطور که به حذف اسید اوریک از مفاصل می کند موجب بیدار شدن حس درد در مفصل نمی شود.این بدین معناست که به وضعیت تورم مانند آماس مفصل ، آسم و نقرس کمک می کند.
13. مفید برای رشد موها : عصاره خیار دارای سیلیکون و سولفوراست که مخصوصاً عصاره خیار در افزایش رشد موها مؤثر می باشد. هویج ، کاهو وعصاره اسفناج را با عصاره خیار مخلوط کرده و بنوشید.
14. رفع پف چشمان : بعضی مردم صبح با چشمان پف کرده از خواب بیدار می شوند این احتمالاً به دلیل عکس العمل مقدار زیادی آب در بدن یا گریه کردن در خواب است.برای کم کردن پف چشمان دراز بکشید و 2 قطعه خیار را بر روی چشمان در 10 دقیقه مفید قرار دهید.
15. بهبود وضعیت پوست : میزان بالایی از ویتامین C و آنتی اکسیدانها در خیار، آن را عنصر مهمی در کرمهای زیبایی می سازد که برای درمان اگزما ، پسوریازیس ( مشکلات پوستی ) ، غرورو جوشهای جوانی وغیره به کار می رود.
16. ترمیم آفتاب سوختگی : موقعی که آفتاب سوختگی به وجود می آید بر روی آن عصاره خیار بمالید بر قسمت آفتاب سوخته تأثیر خنک کنندگی وشفا بخشی دارد.
17. نگهداری آب بدن:خیارالکترولیتهای لازم در بدن را تأمین کرده آب سلولها را برای استفاده مجدد به آنها برمی گرداند واز این طریق از تجمع ونگهداری آب در بدن می کاهد.


_ علاوه بر فواید خیار بر بدن ، کاربردهای جالب دیگری نیز دارد :


1.اگر بعد از ظهر خسته هستی بجای اینکه نوشیدنیهای کافیئن دار بنوشی یک خیار بخور.آنها دارای ویتامینهای بی و هیدروکربور هستند که شما را سرحال آورده و چند ساعت نگهمیدارد.

2. اگر آینه حمام بخار میکند آنرا به آینه بمالید تا از بخار کردن جلو گیری کند.

3. اگر حشرات و حیوانات باغچه شما را نابود میکنند یک بشقاب آلومینیومی خیار لایه لایه برش خورده را بگذارید تا همه آنها را فرار دهد. مواد خیار با آلومینیوم ترکیب شده و بویی را ایجاد میکند که همه حشرات و... را فراری میدهد. ولی انسان آنرا حس نمیکند..

4.اگر روی پوست خود ناهمواری دارید و میخواهیدکه از شر آن قبل از رفتن به استخر خلاص شوید خیار برش خورده را به آن محل ها روی پوست خود بمالید. مواد فتوشیمیایی خیار باعث میشود که کلوژنهای پوست جمع شود و چاله چوله ها از بین بروند. روی چروکها نیز بسیار موثر است.

5. اگر میخواهید بر گرسنگی عصر فائق آئید خیار بخورید.
6. یک ملاقات مهم دارید ولی فرصت واکس زدن ندارید خیار را بمالید روی کفش آنرا براق نموده در مقابل نفوذ آب نیز مقاوم میشود.

7. اگر روغن ندارید، و لولاها سرو صدا میکنند آنرا به آن بمالید روان شوند.

8. اگر دچار استرس هستید، یک خیار را خرد کرده و در آب جوش بگذارید، مواد شیمیایی آن باعث آرامش شما میشود.
9. بعد از غذا آدامس ندارید و میخواهید به یک ملاقات تجاری بروید، یک برش از خیار را برای سی ثانیه به سقف دهان بفشرید، بوی بد دهان با کشته شدن باکتریهای بد بو از بین میرود.

10.اگر یک روش سبز برای تمیز کردن وسایل استیل میخواهید، با خیار آنها را تمیز کنید.

11.اگر در حال نوشتن اشتباه کردید از آن میتوانید بعنوان پا ک کن (از قسمت بیرونی آن) استفاده کنید.

 

_ در مصرف خیار به این موارد توجه کنید:


خیارهای سبز تیره رنگ با پوست محکم را انتخاب کنید. از خیارهای مایل به زرد که در انتها چروک خورده هستند بپرهیزید. خیارهای نازک دانه های کمتری نسبت به خیارهای کلفت دارند. .
خیار را در یخچال ذخیره کنید تا با طراوت وتازه بماند.
درحد ممکن خیار ارگانیک (طبیعی و عاری از مواد مصنوعی ) خریداری کنید چون را ممکن است خیار آغشته به لایه مواد محافظ و یا آلوده به حشره کش ها باشداگر خیار ارگانیک و کاملاً طبیعی نیست آن را زیر جریان آب سرد شسته و با یک برس مخصوص سبزیجات مواد چسبیده به پوست آن را جدا کنید.


_ با وجود دارا بودن فواید بسیار چند خاصیت مضر هم برای این سبزی می توان نام برد:


اشخاصی که ناراحتی معده دارند، نباید در مصرف خیار زیاده روی کنند زیرا ممکن است باعث اختلال در دستگاه گوارش گردد.
خیار نفاخ است، چون سریعا در معده فاسد می شود. برای رفع نفخ و دل درد ناشی از خوردن خیار می توانید مقداری عرق نعنا یا کمی آبجوش و نبات بخورید.
همیشه باید خیار را قبل از غذا خورد که به هضم غذا کمک کند. کسانی که نمی توانند خیار را خوب هضم کنند، باید آن را با نمک بخورند.